Takaisin kaikkiin blogeihin

Palataan tämän postauksen aluksi pakohuonepelin perusteisiin. Pakohuonepelissä sinulla ja tiimilläsi on 60 minuuttia aikaa paeta lukitusta huoneesta. Pakeneminen vaatii toki myös loogista päättelykykyä mutta ennen kaikkea se vaatii tiimityötä ja yhdessä tekemistä. Mutta mitä se pakohuone oikeastaan siis on?

Objektiivisesta näkökulmasta pakohuone on siis huone tai oikeastaan yleensä useamman huoneen konsepti, jossa on paljon lukittuja paikkoja. Huoneesta löytyy vihjeitä, joiden avulla pelissä on tarkoitus päästä etenemään. Pakohuone voi näyttää ihan tavalliselta huoneelta: Mysteerin pelien puolelta löytyy esimerkiksi tehtaanjohtajan toimistoa Puuvillamurhan toimesta, museotilaa Urheilumuseon muodossa sekä hotellia Huone 785 muodossa. Peli voi olla kuitenkin aivan kaikkea muutakin: Meiltä Truescapelta löytyy esimerkiksi Helsingistä vankilapakoa ja paloittelusurmaajan oleskelupaikkaa . Turun puolelta taas löytyy esimerkiksi pian räjähtävää ydinvoimalaa Chernobylin muodossa. Pelejä on siis teemoiltaan aivan päästä päähän, rikostutkinnasta kauhupakohuoneeseen.

Mutta mitä se pakohuone meidän pelinvetäjien näkökulmasta on?

Me näemme pakohuoneessa lukittujen paikkojen sekä vihjeiden lisäksi koko tunneskaalan, mikä asiakkaissamme herää. Kauhua ja adrenaliinia etsivät asiakkaamme saavat toivottuja adrenaliinipiikkejä Helsingin Hannibalissa. Perheet, jotka etsivät yhteistä aikaa ja yhteistä tekemistä saavat sitä nuoremmille sopivammissa pelihuoneissamme. Polttariporukat löytävät sopivaa jännitystä, samoin kuin synttäri- ja kaveriporukat saavat yhteistä tekemistä ja viikonlopun aloitusta peleissämme. Lähes kaikkia pelikokemuksia yhdistää kuitenkin yhteinen tekeminen, iloiset ihmiset ja ylipäätään positiiviset tunteet.

Eli mitä pakohuoneet siis on? Ne ovat lukittuja paikkoja ja vihjeitä, minkä lisäksi ne ovat myös positiivisia tunteita ja yhdessä onnistumisia.